Happy New Year 2015 - Koh Phangan (Full Moon) - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Happy New Year 2015 - Koh Phangan (Full Moon) - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Happy New Year 2015 - Koh Phangan (Full Moon)

Door: M. Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Mark

03 Januari 2015 | Thailand, Ko Pha-Ngan

GELUKKIG NIEUW JAAR AAN ÉÉN IEDER!

Vanuit het zonnige eiland Koh Phangan wens ik zogezegd iedereen al het beste voor 2015, dat het een mooi en fantastisch jaar mag worden, met veel liefde, geluk en gezondheid.

Wij zijn op dit moment op 'feest'eiland Koh Phangan, bekend van de Full Moon Party's, die dan ook elke maand worden gehouden als er een volle maan te bewonderen is. De volgende zal morgen plaatsvinden op 4 Januari. Wat zijn we toch weer een geluksvogels, New Years en Full Moon in 1 week, als dat maar goed gaat.

Het laatste verslag is een paar duizend kilometer verderop tot stand gekomen in het zonnige Cambodja. In de tussentijd zijn we weer vele verhalen rijken en euro's armer.

We waren gebleven in de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh genaamd. Die dag zijn we de trieste geschiedenis van Cambodja gaan inspecteren in de naam van de Killing Fields. Voor één ieder die Engels kan behoeft dit geen uitleg. Wat wel uitgelegd dient te worden is de reden achter de Killing Fields. Nou, die is er eigenlijk niet. Een radicale maniak genaamd Pol Pot bedacht zich een ideale wereld te creëren op communistische doeleinden waarbij alle 'slimme mensen' gedood diende te worden. Dit zodat er geen tegenspraak en oppositie groeperingen gevormd konden worden. Simpelweg betekende dit dat er van de 8 miljoen inwoners er 3 miljoen gedood werden, zonder enige reden. Dit komt samen in het gebied 'Killing Fields' waar je dan doorheen loopt. Kippenvel is nog maar zacht uitgedrukt.

Genoeg over de trieste geschiedenis van Cambodja, want er waren ook nog leuke dingen te vieren, zoals Kerstmis. Wij togen na 2 dagen in de hoofdstad te hebben gebivakkeerd naar het prachtige Siem Reap. Thuishaven van de grootste religieuze stad ter wereld. Je leest het goed, Angkor Wat (google het maar eens) is een stad ansich, die honderden tempels en religieuze bouwwerken bevat. We zijn hier dan ook om 4 uur 's ochtends heen getogen om de zonsopgang te bewonderen. Wat denk je, BEWOLKT! Daar gaat je nachtrust dan. Geen zon was het enige smetje op een fabuleuze ontdekkingsreis door de tombes van Angkor. Voor de filmfanaten onder ons, hier is de Tomb Raider grotendeels opgenomen. Je weet wel die film met onze mooie Angelina Jolie in de hoofdrol.

Naast deze broodnodige activiteit hebben we in Siem Reap voornamelijk Kerst gevierd. Getooid met kerstmuts, een fles rum (jullie kennen me) en goede zin gingen we 2 nachten op rij naar PUB Street. Geweldige ambiance en idem dito feesten. Het is eens wat anders om in je zwembroek kerst te vieren en wakker te worden om een baantje in het zwembad te trekken :). We hebben hier vele vrienden gemaakt en deze dagen hebben we daarom in ons geheugen gegrift en zullen we nooit vergeten.

Na kerst was het tijd om Cambodja te verlaten. We hebben het land in 2 weken vrij goed leren kennen, maar zoals hiervoor al gememoreerd wachtten de eilanden van Thailand op ons. Als tussenstop zijn we 1 dag in Bangkok verbleven. De stad waar we de eerste dagen van onze trip furore maakten. Het voelde als thuiskomen moet ik zeggen, in de zin van; Je weet waar alles zich bevindt, waar het goede eten is en waar je leuke dingen kunt doen en zien. Dit beviel ons prima voor een dagje. Toen kwam de zware klus. Reizen naar het zuiden van Thailand voor de New Years Party. We waren zogezegd niet de enige. Er vertrokken meer dan 500 man die avond, met bussen en treinen om vervolgens over te stappen op een ferry naar Koh Phangan.

Mijn gestalte is nogal groot van stuk, vandaar dat ik in een bus weinig beenruimte heb. Op weg naar de ferry had onze Franse vriend voor mij dat niet helemaal in de gaten en jankt z'n stoel in de ligpositie om te gaan slapen. Van slapen kwam weinig terecht, mijn knieschijf zat zowat in mijn enkels na deze dwaze actie, dus wat doe je dan. Exact, even een corrigerende knal uitdelen en in proper Engels hem erop wijzen dat hij niet naar achter kan. Wat denk je, spreekt ie geen Engels, oooooooh Fransen! Dus heb ik hem maar even zelf geholpen met de stoel naar voren doen, zonder enig overleg, u begrijpt hem hé. Eenmaal aangekomen bij de haven was de chaos compleet. Gelukkig ben ik op de boot met een kwijlende onderlip in slaap gevallen en niet wakker geworden tot we land inzicht hadden.

De verhalen die de rondte doen over Koh Phangan zijn door ons bevestigd. Het is domweg feesten, feesten en feesten. Gelukkig hebben wij een resort geboekt en zitten we enigszins tussen de families en een lekkere rustige omgeving. We hebben de 30ste wel het oudejaar nog even uitgeluid met een feest in Jungle alvorens we ons klaar gingen maken voor de jaarwisseling.

Getooid in een fluoriscerend shirt, schmink op onze hoofden en wederom een flesje rum gingen we naar Haad Rin. Het strand om met 40.000 andere wereldgenoten het nieuwe jaar in te luiden. Het was een grote chaos, maar toen de klok 12 uur sloeg barstte er een vuurwerk show los. Daar is een Dikke Berta vuurpijlen pakket niets bij, adembenemend. De rest van de avond is geschiedenis (zie foto's en oordeel zelf). Na deze nachtelijke exercities hadden we uiteraard wat rust nodig. Luieren op het strand is dan het devies. Gisteren, 2 januari, zijn we wegen SUPPEN. Dit is een afkorting voor Stand Up Paddleboarding. Een sport die voornamelijk in California, U.S.A., wordt beoefend. Een goede work-out ten eerste, maar het mooiste is dat je naar onbewoonde eilanden gaat en van alles kan verkennen. Heerlijke dag om deze watersport voor het eerst te beoefenen.

We hebben afgesloten met een Muay Thai fight night. De beroemde vechtsport uit Thailand. Waar ze elkaar met respect een schedelbasisfractuur slaan. Er waren wat district kampioenen bijeen gekomen om te laten zien wie de Alfa man is en wie met de staart tussen de benen naar huis gaat. Nou, we hebben in 6 partijen 5 K.O.'s gezien. Eén was bijna gewelddadig, de ontvanger kreeg een elleboog recht tegen z'n kin en ging voor de jury gestrekt. In plaats van dat iedereen zijn adem in houdt, gaan ze uiteraard klappen alsof er een oorlog is gewonnen. Interessant om te zien, mee te maken en vooral te voelen (wat een spanning en testosteron vliegt daar door de lucht).

Met deze gewelddadige avond komt er een weer een einde aan onze update. We staan aan de vooravond van een Full Moon Party, voordat we ons naar Koh Tao togen om te duiken. Duiken kan alleen als je in goede gezondheid bent, dus we moeten ons hoe dan ook enigszins inhouden. Dit is dan ook de volgende schitterende bestemming waar vandaan een volgende update zal volgen.

Kus en tot loeters

• 03 Januari 2015 - 08:08

Sylvia:

Happy new year!!! Ook voor jou natuurlijk een mooi, goed en gezond 2015 gewenst!
    Veel plezier met de full moon party en geniet van het duiken binnenkort!!

Xxx Syl

• 03 Januari 2015 - 08:25

Ome Henk:

Ha Mark, allereerst de beste wensen voor 2015. Gaat je allemaal goed af zie ik wel. Binnenkort duiken is super. Misschien kun je je paddy daar halen, of heb je deze al? In ieder geval is dat een geweldige ervaring. Groeten en hou je haaks,
    Groeten Henk en Marjan

• 03 Januari 2015 - 10:33

Allard:

Mooi man!! Blijven genieten, dat doen wij van alle verhalen!

Ben overigens facetime ready! Hoor het wel..

• 03 Januari 2015 - 12:45

Giny:

Jullie ook de beste wensen voor 2015. Blijf vooral sc hrijven en genieten. Maar ik begrijp dat doen jullie ook haha. Groetjes heren!!!! Giny.

• 04 Januari 2015 - 08:04

Gerrie:

Hoi Mark nog de beste wensen voor 2015, zo te lezen geniet je van alles wat je mee maakt mooi om te horen Groetjes Gerrie

• 06 Januari 2015 - 20:54

Bernhard:

En natuurlijk sluit ik me bij de rest aan voor de goede wensen voor 2015 voor jou .
    Ontzettend leuk om deze update, s te lezen en we blijven ze lezen . Mijn, beste pas goed op je zelf, en zoals ik wel vaker heb gezegd, gewoon neus blijven volgen en je komt daar waar zijn moet.
    Een groet van de andere kant van de vecht.
    en een schouderklopje van :Bernhard