Laos - Luang prabang (same same, but different) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Laos - Luang prabang (same same, but different) - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Laos - Luang prabang (same same, but different)

Door: M. Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 November 2014 | Laos, Vangviang

Daar zijn we weer, 16 dagen onderweg en wederom een hoop meegemaakt. We waren gebleven bij de geweldige akoestiek die de stad Chiang Mai met zich meebracht. Nou, dan kan ik Pai waar we daarna dus heengingen er niet uitlaten.

De tocht erheen duurde 3,5 uur en bevatte alleen maar scherpe bochten. Rinke kreeg voor het eerst in zijn leven een beetje last van wagenziekte. Gezien de snelheid waarmee onze goed getrainde chauffeur de bochten nam, doet je vermoeden dat ze echt geloven in leven na de dood. Gelukkig kwamen we heelhuids en bijtijds aan om een fantastische zonsondergang te zien. Na een rustige nacht hebben we de dag erop een paar scooters (zeg maar gerust motoren, 125 cc) gehuurd om door de omgeving te crossen. Het valt niet mee om links rijden te leren, al helemaal niet met een scooter die rustig 140 km/uur kan. Dit betekende dat we een stuk rustiger aan hebben gedaan, maar dat kwam sightseeing ten goede. Een prachtige waterval en canyon verder zijn we op een olifant geklommen. Ik kon me nog herinneren van mijn trip in Canada dat het een ervaring is met twee gevoelens. Aan de ene kant is het cool, aan de andere kant vindt je het zielig. Het laatste gevoel won uiteindelijk en besloten Rinke en ik om de weg terug naast de olifant te paraderen. Wel een leerzame ervaring.

Na 2 relaxte dagen besloten we om naar Laos te gaan. We hadden voor een prikkie een combinatie pakket gekocht. Dit pakket bevatte de trip naar de grens, de grensovergang, 2 dagen slowboat en overnachting in Pak Beng. Toen we bij het eerste hostel aankwamen begrepen we de prijs, wat een shithole (zoals de amerikanen zo mooi kunnen zeggen). Uiteraard geen heet water, ze gebruiken ook geen slang onder de wasbak. Het komt er dus zo onderuit zetten. Dit moet je ook een keer meegemaakt hebben.

De grensovergang was een eitje en op naar de slowboat. Vele mooie verhalen van onze gidsen verder, weet je gewoon dat je altijd genaaid wordt. Financieel gezien dan, ze proberen overal een slaatje uit te slaan. Als je het omrekent dan is het nog niets, maar toch. Gemiddeld betalen we 4 euro voor een nacht, 3 euro voor een maaltijd en 80 cent voor een drankje. Dus klagen is er eigenlijk niet echt bij. De slowboat was echt geweldig. Lekker tussen de jungle varen. We hebben eveneens veelt locals gespot die dus echt in de middle of nowhere wonen.

Eindelijk na 2 dagen van die slowboat af, naar het stadje Luang Prabang. Je gelooft het of niet, maar het wordt steeds goedkoper. Onbeperkt opscheppen voor 1,50, dat kan toch bijna niet uit zou je denken. O ja, een mannetje van het geld wisselkantoor wilde mij ook nog even bij de neus nemen. Gelukkig hebben we dat even recht gezet, als het om geld gaat moet je hier dus goed opletten. Voor de rest zijn de mensen super aardig en het eten redelijk te doen.

In Luang Prabang is er één club die super bekend is, Utopia. Hier gingen we dan ook de 2 avonden naar toe. Je hoeft met die hitte niet veel alcohol te drinken om het te voelen, dus 2 Lao whiskey (ja baris, voor jou de 7de hemel) met sinaasappel verder heb je de vibe aardig goed te pakken. Wat je daarna gaat doen slaat alles. Rond 23.30 gaat alles dicht en dan gaan de mensen BOWLEN. Ja, je hoort het goed, bowlen. Je kan wel raden waar dat op uitdraait, 3 ballen tegelijk enz. enz.

Na 3 dagen hadden we Luang Prabang wel gezien en wilden we graag naar het beroemde tube gebied (tuben is met een rubber band een rivier afzakken). Daar tussenin hebben ze van allerlei barretjes gebouwd waar je feest kan vieren. Dit is dus in één woord levensgevaarlijk. Te veel drinken en in de avond als je eenmaal uit die barretjes komt nog ff de rivier afzakken....we hebben ons wel kapot gelachen en een dag om nooit te vergeten.

We zijn nu van plan om i.p.v. met een bus naar Vientiane te gaan, een kayak te huren en onze spullen te laten brengen. Vandaar gaan we hoogstwaarschijnlijk vliegen naar vietnam. Dit zal binnen 2 a 3 dagen gaan plaats vinden. Vandaag zijn we lekker aan het bijkomen van onze tube experience.

Iedereen een vriendelijke groet uit het zonovergoten Laos, eveneens van Rinke.

xx

• 18 November 2014 - 19:17

Ome Henk:

He ouwe reus, ziet er super uit daaro, groeten van de family hier,
    je oompje