Mooiste meer van de Wereld - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Mooiste meer van de Wereld - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Mooiste meer van de Wereld

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 Januari 2012 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo dorpsgenoten en achterblijvers,

Na een week vol met spannende en culturele activiteiten is het weer tijd voor een update.

We waren net aangekomen in het nietige plaatsje Antigua, waar we verbleven in 'Jungle Party'. Een hostel die opgebouwd is met allerlei jungle planten en apen e.d.!! Ben nog steeds reizende met de Israëliers, maar de groep is nu uitgebreid met 4 Australiërs, 2 Zwitsers en nog een handvol andere Europeanen. Super gezellig, soms iets te....;)!

Antigua is een geweldige stad, die zich naar aanzien heeft doen opbouwen door de Spanjaarden. Je kunt het overal zien aan de straten, de kerken, de huizen en de markten. Dit is meteen waar de plaats bekend om staat, de plaatselijke markt. Voor 20 Quetzal,omgerekend 2 eurootjes, kan je een volledige maaltijd verorberen bestaande uit kip, rijst, soep, groentes, drinken en een nagerecht. Het is moeilijk te bevatten als je dit in onze samenleving zou toepassen, maar je hoort mij natuurlijk niet klagen over de prijzen.

Als je in Antigua bent moet je één van de vulkanen beklimmen. Het dorpje is omsingeld door drie actieve vulkanen, die heden ten dage magma spuwen en eens in de 20 jaar erupderen. Wij kozen ervoor om Paguya te beklimmen. Op 3.221 meter hoogte heb je een ongekend uitzicht over de bergketens van Guatemala City tot aan de Pacifische oceaan (zie foto's)! We hebben Marshmellows meegenomen en deze geroosterd met de hitte die uit de vulkanische gesteente tevoorschijn komt. Geweldige ervaring en ook nog eens goed om vrienden te maken, want iedereen wilde deze lekkernijen hebben. We zouden een business moeten beginnen daar boven de wolken.

De andere dag zijn we naar Guatemala City gegaan, één van de gevaarlijkste steden van Centraal Amerika. Wees gerust wij gingen overdag, dan is er weinig tot geen criminaliteit, maar in de avond wil je daar zeker niet komen. Zoals deze reiziger het wel vaker leuk vindt om tussen de lokale bevolking te lopen pakten wij de 'chicken bus'! Dit zijn gemeenschappelijke bussen waar ze kippen en andere gevogelte aan boord brengen en ze helemaal vol stampen met mensen. Een geweldige ervaring en heb me dan ook bescheurd van het lachen gedurende een uur. Je weet niet wat je ziet in sommige situaties, mensen die op dak zitten, moeders die open en bloot borstvoeding!! geven in de bus, verkopers van van alles en nog wat en natuurlijk de bedelaars die nog genoeg energie hebben om de bussen af te struinen voor domme toeristen met teveel geld. Al met al een geweldige ervaring. De stad zelf is één grote ophoping van rotzooi en krottenwijken, maar wel heel gezellig, hoe raar het ook klinkt! Mensen zijn buiten aan het bbq-en, overal muziek, dus deze dag is er één om niet te vergeten.

Na 4 dagen gingen we de helse tocht aan naar Lago de Atitlan, het mooiste meer van de wereld. Eén woord...FANTASTISCH! Het is 100% omringd door bergketens en het water is dan ook berg/vulkaan water! Je kunt er van alles doen, zoals de actieve vulkanen beklimmen, paragliden en motor rijden in de bergen. Alleen paragliden heb ik nog niet gedaan vanwege de kosten! Voor de rest leven we hier op het moment alsof we vakantie hebben, gaan lekker kayakken overdag, nemen een hapje en een drankje, spelen pool en gaan in de avond lekker stappen! Over vrouwelijke aandacht niet te klagen, ze zien hier natuurlijk niet elke dag een blonde 1 meter 90 lange, bruine, spaanse sprekende buitenlander langs komen. We hebben dus veel plezier, maar houdt het wel beschaafd hoor 'moeders';)!

De 2de dag zijn we de Indian Nose opgeklommen om de zonsopgang mee te maken over het gehele meer! Een geweldige doch vermoeiende ervaring want alles heeft een stijgingspercentage van 25%, oftewel veel te vermoeiend voor een reis als deze...hahahah!! Gisteren naar Panajachel geweest om inkopen te doen en heb een geweldig Guatemaalteeks pakje gevonden voor mijn lieve nichtje, ik hoop dat ze het nog past wanneer ik huiswaarts keer! Het is een klein paradijs die ik jammer genoeg morgen of overmorgen moet verlaten om naar Honduras te geraken. In de aankomende tijd zal ik veel nieuwe ervaringen opdoen, omdat we gaan duiken in het caribische gebied. Jammer genoeg zal ik veel vrienden achter moeten laten, maar i.i.g. heb ik een super goede tijd met hun beleefd!!

Nog één kleine noot in deze super snelle wereld, ik wil even stilstaan bij de 1-2 overwinning van mijn Barcelona, is het niet geweldig dat ze Real Madrid blijven afslachten...hahhaha!!

Jongens en meiden, chico's en chica's, ik zeg tot snel wanneer de wereld veranderd in een onderwater wereld!

ciao xx

• 21 Januari 2012 - 21:26

Bert En Joke:

weer veel gezien deze keer, super, ik ben wel benieuwd naar alle foto,s als jij thuis komt, fijn dat je het netjes houdt, veel liefs van ons allemaal. xxx wy love you

• 22 Januari 2012 - 01:07

Mark Jonkers:

Er was hier vandaag een heftige aardbeving 6.2 op de schaal van richter! We zijn allemaal ongedeerd, maar echt te raar om mee te maken! Maak je dus geen zorgen, maar wilde dit ff melden!!

• 22 Januari 2012 - 14:36

Gerrie:

Wat heb je weer veel beleefd geweldig mooi allemaal

• 23 Januari 2012 - 09:28

Ronald En Sylvia:

Jee wat zie jij een hoop mooie dingen zeg! Leuke foto's ook weer :).
    Zo'n aardbeving lijkt mij inderdaad een rare gewaarwording zeg! Fijn om te horen dat je ongedeerd bent!
    Geniet nog even van je mooie reis!
    Liefs Ronald en Sylvia

• 27 Januari 2012 - 18:27

Ome Hent:

Hallo Marki, gaat nog steeds super daar zie ik wel, benijd je enorm. Maak er wat van, we zullen tzt samen is mooi bijpraten. Lijkt mij een super wereld daar. Hier is het iets koeler en natter. Verder is alles ok. Carnaval voor de deur dus de innerlijke mens zal ook wel van een natje voorzien worden. groetjes tot ziens