Nieuwe inspiratie - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Nieuwe inspiratie - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Nieuwe inspiratie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Januari 2012 | Guatemala, Flores

Hey achterblijvers en trouwe volgers,

Het is weer een geruime tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven wegens internet omstandigheden, drukke schema's en nieuwe inspiratiebronnen.

Het oude jaar super goed uitgeluid en het nieuwe jaar super goed ingeluid. Dat is de conclusie die ik kan trekken na het feest in Veracruz bij de familie Mendoza Sariego! Ik wens iedereen dan nogmaals een goed nieuwjaar, alhoewel dit na de 6de niet meer mag doe ik het toch maar met een verlengsnoer erbij ;)

De 31ste hebben we met alle vrienden in de middag het plein in het centrum van veracruz onveilig gemaakt, het is eigenlijk net zoals als in Nederland bij het carbid schieten, uitgezonderd dat er ongeveer 50 militairen met machinegeweren staan en 10 scherpschutters op de daken van de appartementen 'ter veiligheid'. Afgezien van deze taferelen hebben we een leuke middag gehad en zelfs de president van de staat nog gezien, die zo ongeveer naast ons kwam zitten!!

In de avond met de 'hele' familie en dan bedoel ik ook echt de hele familie, een man of 40, gegeten en gedronken voor 12 uur. Toen ik vroeg of er een boel vuurwerk de lucht inging kreeg ik meteen ja-knikkende gezichten, welgeteld 3 vuurpijlen gezien en wat knallen....hahahhaha!! Maar de sfeer was er niet minder om en we hebben daarna het nieuwe jaar ingeluid in een grote discotheek tot een uur of 9! Ik kan alleen maar zeggen geslaagd!

Het nieuwe jaar zijn we goed begonnen met de reis naar het zuidelijke gedeelte van Mexico, genaamd 'chiapas'! Hier kan je de Maya ruines vinden en bestaat het landschap uit bergen en jungle! Ik heb hier in een boshut geslapen voor 4 nachten, een rare doch gave ervaring om midden in het gebied van de 'aap' je avond dutje te doen. Dan is de bijnaam 'Bongo' toch nog ergens van toepassing! De ruines en watervallen en natuurlijk schoon die ik heb gezien is van eenzame hoogte, beoordeel zelf als je de foto's ziet, maar het wordt niet veel beter dan dat!

Ik heb 3 dagen helemaal in mezelf geleefd aangezien ik 2,5 week alleen maar spaans heb gepraat, elke dag onder de mensen was en me altijd aan moest passen heb ik er voor gekozen om 3 dagen weinig contact te maken. Dit bracht hilarische taferelen teweeg, omdat mensen mij alleen in het restaurant zagen zitten en me uitnodigden om gezamenlijk te eten of om wat te drinken. Mijn zeldzame antwoord, 'nee' bedankt....hahaha! Dus toen ik 2 dagen geleden de bus naar Guatemala pakte kwam ik 6 mensen tegen die mij dus hebben zien zitten en zich afvroegen wie deze mysterieuze blonde, bruine kolos was! Zodoende ben ik in aanraking gekomen met 3 israëlische meiden en een handvol andere. De busreis van 9 uur heeft dan ook veel lachende gezichten teweeg gebracht en we zijn nu reizende door het mooie land Guatemala met 6 mensen. Ik hoop dat deze vriendschappen nog even aanblijven en de aankomende weken gezamenlijk door kunnen brengen.

Zoals gewoonlijk kan ik nooit normaal een grens overgaan, in Belize had ik geen kaart om het land te verlaten, in Mexico had ik geen geld om het land te verlaten!! Ik was door mijn pesos heen en was de enige die 300 pesos op moest hoesten. Dit omdat ik via de zee was aangekomen in Mexico vanuit Belize, dus mijn belasting was hoger. Geweldige taferelen bij de douane, want ik weigerde te betalen waarop hun mij wilde vasthouden in Mexico! Als je dan een handvol militairen ziet met hun waterpistooltjes kies je toch eieren voor je geld, en heb dus geld geleend bij de zojuist gemaakte vrienden! Al goed Eind goed.

Guatemala is super rijk aan natuur en zal zeker een verrijking worden voor mijn kennis over de wereld en de verschillende culturen! Op dit moment zitten we in Flores en gaan we lekker aan het strand liggen en bergen beklimmen om later deze week naar het beroemde 'tikal' te gaan. Iedereen die de film Apocalypto van Mel Gibson heeft gezien begrijpt wat deze maya tempel inhoudt!

De planning is om eind februari vanuit costa rica terug te keren naar de States en dan begin Maart weer voet op Europese bodem te zetten, dus er staan nog aardig wat kilometers en avonturen op de agenda die hier gevolgd kunnen worden! Iedereen bedankt voor de leuke reacties en blijven mailen en contacten! Nogmaals mijn telefoon is uit, alleen voor eigen noodgevallen gebruik ik hem!

Vanuit een warm en zonnig Guatemala de groeten aan één ieder die nog ruimte heeft voor de groeten ;)

xxx

  • 08 Januari 2012 - 16:57

    San, Den, Duuk&Fien:

    Hey lieve (ome) Mark,

    Fijn om weer even wat van je te horen! Jij ook gelukkig nieuwjaar, maar dat hadden we natuurlijk al op een andere manier gedaan.

    Gelukkig stond je niet alleen aan de grens haha...echt weer iets voor jou.

    Veel plezier en tot gauw!

    XXX

  • 08 Januari 2012 - 19:01

    Bert En Joke:

    Hoi Mark even een reactie, kijk je wel uit, ik wil je graag dat je terug komt, zonder kogel in je kond of zo,veel plezier en knuffels van ons.

  • 08 Januari 2012 - 21:02

    Sylvia En Ronald:

    Hee Neef,
    Jij ook nog een gelukkig nieuwjaar!
    Goed om te horen dat je het nog steeds reuze naar je zin hebt met deze reis.
    Geniet er nog maar even lekker van, want voordat je het weet sta je weer op Nederlandse bodem..haha

    Liefs Ronald en Sylvia

  • 09 Januari 2012 - 08:36

    MtV:

    Bongo, mooi verhaal kerel! Haha, hoe hard om daar zo in je eentje in een restaurant te gaan zitten en dat die mensen zo gastvrij zijn jou bij hen aan tafel uit te nodigen!!
    Wat een ervaring ook allemaal, die cultuur, die mensen, alles!

    Spreek je snel aiit!

    MtV

  • 10 Januari 2012 - 17:43

    Happie:

    Markie!

    Mooi verhaal weer!
    Ga zo door, geniet ervan en pas goed op jezelf.
    Jou elftal gaat vanavond ( met een kleine 30 kg aan overgewicht) weer beginnen aan de tweede seizoenhelft!

    Gr. Happie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 120649

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 01 Januari 2022

Kleine reizen

05 September 2018 - 04 Maart 2019

Going More South

02 November 2014 - 15 Augustus 2015

South-East Asia and Africa

24 Augustus 2013 - 15 September 2013

Island Hopping Greece

14 September 2012 - 10 Oktober 2012

Roadtrip Europe

04 November 2011 - 09 Maart 2012

United States and Central America

19 Augustus 2010 - 04 September 2010

Benvenuti in Italia

25 Augustus 2009 - 31 Juli 2010

León Espana

Landen bezocht: