Zanzibar - Seychelles....the End - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Zanzibar - Seychelles....the End - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Zanzibar - Seychelles....the End

Door: M. Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Mark

01 Augustus 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Geachte volgers,

Mijn laatste weken op reis vliegen voorbij. Op dit moment verblijf ik op het prachtige eiland Zanzibar. Wie heeft er niet van gehoord zou ik zeggen. Hierover zal ik later iets verder uitweiden. Eerst wordt de Kilimanjaro aangedaan.

Dit gezegd hebbende moet er niet gedacht worden dat ik de Kilimanjaro heb beklommen. De Tanzaniaanse overheid rekent een luttele 1.500 U.S. dollar om deze berg in 6 dagen te bedwingen. Dit vond mijn portemonnee geen goed idee. Daarnaast is mijn lichaam het er waarschijnlijk niet mee eens om na 9 'loodzware' reismaanden de hoogste berg van Afrika te bedwingen. Toch ben ik naar Moshi gegaan om deze fantastische berg te aanschouwen. Op een heldere dag kun je de piek zien, met al haar prachtige uitlopers. Dit was dan ook een hoogtepunt in mijn 3 dagen dat ik daar ben verbleven.

Moshi is voor de rest niet heel speciaal. Maar de ramadan kwam half juli teneinde en aangezien half Tanzania de moslim religie naleeft ontwaarde zich een groot feest op de straten in Moshi. Ik was hier tevens onderdeel van, waarbij we lekker hebben gedineerd op de dag van E.D.I! Dit zijn toch wel de grote voordelen van het reizen. Je pakt nationale en religieuze feestdagen mee, zonder dat je zelf per se ergens in dient te geloven.

Na een dagje shoppen in een tweede hands markt in Moshi ben ik mijn weg vervolgd naar de hoofdstad Dar es Salaam. De tweede hands markt heeft voor jullie beeldvorming allemaal kleren die wij naar deze oorden toesturen. Dus de gemiddelde amateur voetbalshirts (zoals de oude Erica-shirts) liggen hier voor een 1/2 euro voor het oprapen. Daarnaast worden er ook gewoon rustig echte merkkleding en broeken aangeboden voor een zachte prijs. Ik heb er jammer genoeg niets kunnen kopen, want mijn maat is zo'n beetje onvindbaar in de meeste werelddelen, maar hoe dan ook je kijkt je ogen uit.

Dar es Salaam.....tja, wat moet je hierover zeggen. De stad staat bol van de criminaliteit en dakloze mensen. Er zijn weinig tot geen bezienswaardigheden in de stad en het heeft geen echte identiteit. Is er dan toch nog iets te doen daaro....jazeker! Kariakooo......het stadsdeel waar ze markten hebben. Hier kan je allerlei soorten 'fabric' kopen, kleding, schoenen, etc....! Allemaal gloednieuw en voor een zachte prijs. Ik heb hier een geweldige twee dagen gehad en mijn backpack dan ook twee keer zo zwaar gemaakt.

Gebeurt er dan niets in die twee dagen, vergeet het maar. Eén van onze donkere vrienden probeerde mijn tas te 'slicen' (door te snijden) om van deze vriendelijke reus te stelen. Gelukkig heb ik genoeg hersencellen om geen al te waardevolle spullen mee te nemen. De beste man was bezig om een gat te snijden in mijn tasje, zonder dat ik het door had. Op het moment dat ik iets voelde was hij al een eind op weg. Ik draaide me om en zag een kereltje van circa 1 meter 60 dit mijn tasje aandoen. Je kan uiteraard begrijpen dat mijn eerste reactie er één was van ...: 'Je begrijpt dat ik twee koppen groter ben dan jij bent...ventje'! Voordat ik mijn zin kon afmaken was hij al gevlogen. Probeer jij zo'n gast maar eens terug te vinden, het ziet daar zwart van de mensen. Dus dat was dan ook meteen mijn enige negatieve ervaring deze hele trip en zelfs die werd mij uiteindelijk grotendeels bespaard (knock on wood three times)!

Snel wegwezen uit die hoofdstad! Helemaal als je bedenkt dat Zanzibar twee uur varen verderop ligt. Dit idyllische eiland heeft alles wat een vakantie mooi kan maken. Strand, feest, leuke mensen, alcohol, zon, zee en ziekenhuis. Geschiedenis is het eerste wat je er vind, niet één ieder van jullie zal hier als eerste aan denken! De hoofdstad van Zanzibar heet Stone Town, hier werd de slaven handel van West-Afrika gestalte gegeven. De Arabieren, Indiërs, Portugezen, Engelsen en Duitsers hebben hier hun invloeden achter gelaten. De nauwe straatjes zijn om van te dromen, de voedsel marktjes om van te watertanden en de stranden om duizelig van te worden. Het enige echt indrukwekkende waren de slavenkamers die nog steeds als een bezienswaardigheid te zien zijn. Wordt je ook wel even stil van hoor..als je ziet hoe mensen in die eeuwen werden behandeld...foei foei!

Na twee dagen cultuur snuiven was het tijd voor turquoise wateren en koraalriffen. Die vind je in het noorden en oosten van het eiland. Nungwi is 'the place to be'...hier ben ik dan ook 4 dagen verbleven. Beetje bijkleuren, boottochtjes, kroegentochtjes en eettochtjes zijn de dagelijkse taferelen die je kan beleven. Niks bijzonders zou je zeggen, ware het niet dat je ook gewoon lekker het water in kunt springen om met de dolfijntjes te knuffelen. Zo'n eiland is het.

Na deze relaxte dagen ben ik afgereisd naar Paje. Dit is het Bob Marley gedeelte van het eiland. Relaxter krijg je het niet snel in je leven en ik moet dan ook toegeven dat ik op dit moment met een zonnetje op mijn bolletje en een Kilimanjaro (bier) in mijn rechterhand dit verhaal aan het dichten ben. De stressmeter komt hier op een schaal van 1 tot 10 ..zeker niet boven 1,5 a 2! Zoals de locals zeggen...Polé Polé! Dat betekent zoiets als mañana mañana.

Ik ben nu aangekomen tot het dankwoord aan ieder die zowel dit verhaal als voorgaande verhalen heeft gelezen. Dit betekent dat ik vanuit mijn luie stoel een 'dankjewel' tegen alle thuisblijvers wil bezigen. Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn escapades en dat jullie iets hebben gehad aan de informatie die ik over bepaalde plekken heb verteld. Hierbij wil ik tevens van de gelegenheid gebruik maken dat één ieder die iets specifieks zou willen weten over de landen waar ik tot nog toe ben geweest (deze trip, of daarvoor), gewoon de vragen kan afvuren!

Ik heb nog 3 dagen te gaan, deze dagen ga ik gebruiken om cadeautjes in te slaan. Daarnaast moet ik ook terug geraken aan het vasteland om mijn vliegtuig in Dar es Salaam te pakken. Mijn trip zal naar de Seychellen leiden, waarbij ik een korte lay over heb. Dus kan het eiland nog even zien....al JALOERS, HAHAHA! Alvorens ik naar Abu Dhabi vlieg om van daaruit naar de Ganja hoofdstad (AMSTERDAM) van de wereld te vliegen.

Ik zal de meeste van jullie vast wel tegen het lijf lopen in de aankomende weken. SUPER BEDANKT voor jullie reacties en tot de volgende reis. Wees niet bang, die is sneller dan je denkt ;)

Adios

  • 01 Augustus 2015 - 16:44

    Mark Jonkers:

    West-Afrika moet natuurlijk Oost-Afrika zijn in mijn verhaal! hahaah heb er al een paar op ;)

  • 02 Augustus 2015 - 14:53

    Bernhard:

    Mark, het was super jou te volgen , en heb er zeker wat van opgestoken, hopelijk onmoeten we elkaar nog eens in het zon overgoten landtje aan die grote plas water genaamd Noordzee, of in het schitterende dorpje
    langs de dedemsvaart, Dedemsvaart waar de tuinen van Mein Ruys jou in een estase kunnen brengen op 1 van je voorgaande locatie,s ( ha ha)
    Een groet van deze zijde,
    Bernhard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 1122
Totaal aantal bezoekers 120558

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 01 Januari 2022

Kleine reizen

05 September 2018 - 04 Maart 2019

Going More South

02 November 2014 - 15 Augustus 2015

South-East Asia and Africa

24 Augustus 2013 - 15 September 2013

Island Hopping Greece

14 September 2012 - 10 Oktober 2012

Roadtrip Europe

04 November 2011 - 09 Maart 2012

United States and Central America

19 Augustus 2010 - 04 September 2010

Benvenuti in Italia

25 Augustus 2009 - 31 Juli 2010

León Espana

Landen bezocht: