Masai Mara - Simba and Pumba - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Masai Mara - Simba and Pumba - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Masai Mara - Simba and Pumba

Door: M. Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 Juni 2015 | Kenia, Nairobi

Geachte achterblijvers,

Het heeft even geduurd, maar daar zijn we dan eindelijk weer. Het vinden van internet is net zo moeilijk als het tegenkomen van een 'mazungu' (wit persoon) hier in Afrika. We worden hier neergezet als 'mazungus', we zijn de equivalent van geld en macht. Dit is in één zin hoe de meeste Afrikanen een blanke tegemoet treden. Naast een ferme glimlach natuurlijk. Je kan dan ook begrijpen dat ik me een ongeluk lach hier met de afrikaantjes, die hun natuurlijke witte tanden maar al te graag laten zien.

Via een fijne vlucht die me door Sri Lanka en de Verenigde Arabische Emiraten bracht kwam ik aan op het vliegveld van Nairobi. De onvermijdelijke grap dat het zwart zag van de mensen moet ik uiteraard even maken. Mijn lay-over in Sri Lanka was er één om in ieder geval nooit meer te vergeten. Ik moest een goede 18 uur wachten en was daar op voorbereid door het aanschaffen van een transit visa. Die gaf me recht tot het gratis bezoeken van het land voor 2 dagen. Maar ondanks dit recht heb ik mijn tijd doorgebracht op een bankje voor de douane. Mensen keken me vreemd aan, opgerold liggend in mijn slaapzak, hahahah!

Na een paar fijne vluchten kwam ik dus aan in Nairobi. De douane was eenvoudig en het vinden van een zogenaamde matatu (bus) eveneens. Na 5 minuten op Afrikaanse bodem kwam ik gelijk in aanraking met de acrobatische stuurmans kunsten van de gemiddelde afrikaanse bestuurder. Een bus van de baan naast ons kwam zonder richting aanwijzer onze baan bezoeken en ramde letterlijk onze bus van de weg!!! Na een paar enorme gaten en een grondbank kwamen we remmend tot stilstand. Ik dacht dat mijn trip naar Afrika snel afgelopen was hierdoor, maar realiseerde me dat dit juist een warm welkom was voor mijn bezoek.

Mijn tijd in Nairobi heb ik gebruikt om een beetje te acclimatiseren. Gewend raken aan de mensen is niet moeilijk, maar om gewend te raken aan het eindeloze gedram om geld en voedsel moet je geduld hebben. Mijn hoogtepunt was een bezoek aan de grootste 'slum' ter wereld, genaamd Kibera. Hier leven meer dan een miljoen mensen in hutjes en huizen gemaakt van golfplaten en golfkarton. Gevaarlijk, geenszins. De mensen verwelkomden mij maar al te graag en de kleine kinderen vonden het fantastisch om met een sneeuwvlok als ik een balletje te trappen (balletje: beter gezegd een rond ding van autoband rubber, ahhaha).

Mijn Keniaanse hoogtepunt kwam binnen 4 dagen toen Barcelona haar 5de Champions League trofee omhoog mocht houden. De Keniaantjes zijn echte voetballiefhebbers en gingen dan ook helemaal uit de plaat tijdens deze wedstrijd. Fantastische ervaring die in de weken die zouden volgen alleen maar beter zouden worden.

Het verlaten van Nairobi was eenvoudig, omdat de matatu mij naar de savannes van Masai Mara bracht. Iedereen die Oost-Afrika bezoekt komt voor een wildlife safari en ik ben dan ook geen uitzondering. Samen met een Colombiaans en Italiaans koppel zat ik in een mini-van die ons gedurende drie dagen over de plains van Zuid Kenia zou scheuren. Op zoek naar de wilde beesten die dit Koninkrijk rijk is. We hebben de Big Five bijna allemaal gezien op de Neushoorn na. Maar de vergezichten waren onvergetelijk. Daarnaast zijn de Masai een stel interessante mensen om te aanschouwen. Ze leven nog steeds 'old school'. Ze zijn allemaal boeren die hun koeien laten grazen op de plains van de Mara. Gevaarlijk zou je denken met al die leeuwen om de hoek, ja wel degelijk, maar tegelijkertijd is het voor hun een teken van moed om de wilde dieren te trotseren. Ik heb me zelfs laten vertellen dat de Masai een inburgeringsweek moeten doen om een leeuw te doden, zodat ze onderdeel van de groep mogen zijn. Dit geldt uiteraard alleen voor de mannen, de vrouwen zijn uitsluitend voor het baren van kinderen.....veeeeeeel kinderen!

Na deze safari bracht het openbare transport mij naar 'Lake Naivasha'. Dit is één van de vruchtbaarste pareltjes van Afrika. Het is dan ook niet gek dat hier een boel Nederlanders zijn neergestreken om ROZEN te kweken. Naast het roken van wiet zijn we daar klaarblijkelijk goed in. Dus hier werd ik als NL-er dan ook weer hartelijk verwelkomt. De locals zetten een tent voor me op, midden voor een plas waar een huisvesting van Nijlpaarden gevestigd is. Dit betekende dat ik mijn ontbijt ongeveer 15 meter van de Nijlpaarden kon wegtikken. Dit schijnt vrij normaal te zijn voor Afrikaanse begrippen. Hier kwam ik een dag later achter toen ik met mijn mountainbike over de weg scheurde en achtereenvolgens Giraffes, Pumbas, Zebra's, Olifanten en een boel antilopes tegen kwam. Op selfie-afstand zonder ook maar één hek in de wijde omgeving. Dit is het echte Afrika voor mij.

Zoals ik in mijn inleiding reeds vertelde is het ontmoeten van andere 'mazungus' (blanke reizigers) hetzelfde als het vinden van sneeuw in Oost-Afrika. Ik ben dus regelmatig in aanraking gekomen met de lokale bevolking. Ze kijken hun ogen uit als deze blanke hun dorpje komt bezoeken, want het schijnt niet echt een gegeven te zijn dat er zich backpackers op mijn route begeven. Ik zal een dag beschrijven: Ik ontwaak uit een diepe slaap en strompel uit mijn hotel naar de dichts bijzijnde lunchroom. Dan bestel je een 'Rolex', dat is een dichtgevouwen pannenkoek met een aantal eieren, tomaten en uien. Tijdens zo'n ontbijtje komen er gerust een tiental mensen langs die vragen waar je vandaan komt, wat je hier doet en vooral of je één van hun FANTASTISCHE tours wilt doen. Uiteraard voor een zachte prijs, waarbij ze altijd zeggen het is ALLEEN MAAR 50 dollar....hahahah! Ze denken echt dat we allemaal jackpot winnaars zijn. Dit wordt alleen maar erger als het vrouwelijke geslacht op je afstapt. Ze willen kinderen van je, voordat ze überhaupt je naam hebben gevraagd. Dan in de middag doe je een leuke activiteit en zie je een ongelofelijke zonsondergang. In de avond ga je rustig een biertje drinken met de locals en lul je zo slap mogelijk dat ze allemaal in een deuk liggen. Voornamelijk over voetbal, want als je begint over politiek komt er geen eind aan en komen aan het einde van de rit de Machettes op tafel. Dit dien je vooral te voorkomen...gewoon even een tipje van de sluier.

Nu weer terug naar waar we gebleven waren, rondom Mount Kenya. De één na hoogste berg van Afrika. Ik heb hem niet beklommen, maar om de berg van de voet te zien is alleen al mooi. Tevens heb ik de evenaar even aanschouwt aan de voet van de berg. Mijn laatste 4 dagen in Kenia heb ik doorgebracht bij de twee mooie meren 'Lake Baringo en Lake Bogoria'. De plaats waar je duizenden flamingos ziet neerstrijken om in het half hoge water te relaxen. Een aanzicht die je normaliter alleen op National Geographic ziet, maar nu een keer in het echt kan aanschouwen. Afrika is tot nog toe een ongekend mooi continent. 3 Dagen gelden heb ik mijn tocht vervolgd naar Oeganda, waar ik op het punt sta om te gaan wild water raften en misschien zelfs te bungee jumpen. Dit zal in mijn volgende verhaal zeker te lezen zijn. Ze noemen het land de parel van Afrika dus er zijn nog een boel fanatastische dingen te aanschouwen.

Zoals het er nu naar uitziet zal ik begin Augustus weer voet op Nederlandse bodem zetten, dus kijk alvast uit naar de Thunder van Spankeren dan zal je hem snel weer zien ;)

Laters

  • 21 Juni 2015 - 16:59

    Allie:

    Mooi verhaal weer bongo!! Keep it up!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 120353

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 01 Januari 2022

Kleine reizen

05 September 2018 - 04 Maart 2019

Going More South

02 November 2014 - 15 Augustus 2015

South-East Asia and Africa

24 Augustus 2013 - 15 September 2013

Island Hopping Greece

14 September 2012 - 10 Oktober 2012

Roadtrip Europe

04 November 2011 - 09 Maart 2012

United States and Central America

19 Augustus 2010 - 04 September 2010

Benvenuti in Italia

25 Augustus 2009 - 31 Juli 2010

León Espana

Landen bezocht: