Cloud Nine & Africa - Reisverslag uit Siargao Island, Filipijnen van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu Cloud Nine & Africa - Reisverslag uit Siargao Island, Filipijnen van Mark Jonkers - WaarBenJij.nu

Cloud Nine & Africa

Door: M. Jonkers

Blijf op de hoogte en volg Mark

31 Mei 2015 | Filipijnen, Siargao Island

Goeduhhhhhmorgen medemens, of moet ik zeggen 'orangs' (mensen in malay),

Er zijn een aantal weken voorbij gegaan waarin deze meneer een tigtal eilanden heeft gezien. De Filipijnen zal misschien voor veel mensen te ver zijn, te gevaarlijk zijn, te grote cultuurshock zijn of zoals meerdere onder ons er totaal niet in geïnteresseerd zijn. Nou, hier dan een pleidooi waarom het één van mijn top 3 favoriete bestemmingen is. Luister en huiver wat ik in de afgelopen 2,5 week weer mee heb gemaakt.

Het begon allemaal na de 'sabong' (de hanengevechten) in Dumaquete. We gingen ons wederom verplaatsen naar het eiland Siquijor. In de volksmond word dit ook wel spookeiland genoemd. Dit komt om dat het eiland magische krachten zou bezitten en de bewoners daar gebruik van maken door het toepassen van hekserij en het oproepen van geesten. Deze jongen geloofd daar niet zo in, maar we hebben de proef toch op de som genomen. Op het midden van het eiland zijn we bij een witchdoctor gaan zitten! Moet toch zeggen dat er iets begon te spelen in mijn gedachten en dat ik 'onder controle' was van die heks. Al met al een vreemde ervaring!

Naast de hele hekserij van het eiland, is het vooral een chilly billy eiland. Lekker eten, strandje pakken, watervalletje bezichtigen en snorkelen natuurlijk. Dit zijn de plekken waar je het beste zeeleven ter wereld kan aanschouwen door simpelweg je hoofd onderwater te steken.

Mijn uiteindelijke doel waren de eilanden Camiguin en Siargao. Dus na een drietal dagen vond ik het wel mooi geweest op Siquijor, waar de snelheid van het leven niet uit de eerste versnelling komt. Dus op weg naar Camiguin. Eén nadeel van de Filipijnen, op de kaart lijkt het niet ver. In het echt is het een pain in the ass om ergens te geraken...pfff wat duurt het allemaal lang zeg. Bootje hier, busje daar, geen bootje hier, geen busje daar. Oftewel wat ik hiermee bedoel is dat niemand weet wanneer iets vertrekt, of het wel vertrekt en waarheen het vertrekt. Via een 2 dagen omtrekkende beweging (via Bohol) kwam meneertje eindelijk aan op het vulkanische Camiguin. Eiland waar de snelheid van het leven in de vrije versnelling staat. Niemand maakt zich druk over de alledaagse dingen. Heerlijk om hier een aantal dagen te verblijven.

Scootertjes huren is één van mijn favoriete dingen, dus ook dit eiland verkend met de scooter. Natuurlijk hot springs, natuurlijke cold springs en reuzen clams kun je allemaal op en rondom het eiland vinden. Het meeste fameuze eiland heet Mantiki Island! Dit is een duikeiland met verschillende drop-offs! Dit was dan ook weer een weergaloze voorstelling van finding nemo in het echt. Het kleurenpalet onderwater krijg je nooit genoeg van. Als er zo'n grote gecamoufleerde reuzenschildpad in zijn eerste versnelling langs sukkelt is dat een prachtig gezicht. Mijn instructeur was een nl-er...een echte rotterdammert. Die plaatsen gerust overal een t achter...dus heb me weer een scheur in de onderboks gelachen.

Siargao is een eiland beroemd en befaamd voor haar golven. Cloud Nine is naast Hawaii (the pipeline) 's werelds top 10 surfplek. Hier worden veelal zuid-oost Aziatische en Wereldkampioenschappen Surf gehouden. Dit eiland bestaat dus louter uit gespierde surfdudes en dudetes. Dit zou mijn laatste bestemming worden. Niet voordat ik weer 48 uur boten en bussen had verkend, maar het uiteindelijke resultaat mocht er gelukkig wezen.

Normaal vermeld ik geen hostels, maar Paglaom hostel in Siargao is mijn favoriete hostel tot nog toe. Geweldige sfeer en mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn eerste schreden op een surfplank. Nacht 1 flink doorgehaald bij het jungle party festijn. In de Filipijnen heb je de befaamde Tanduay (filipino rum), volgens mij heb ik hier eerder naar gerefereerd. Dit spul is een kruising tussen benzine en spiritus. Na een halve fles zit je heerlijk in je element en weet je letterlijk niet meer wat je doet. Dit leverde mooie taferelen op, met als uiteindelijk uitsmijter dat mijn bed buiten in de zon moest drogen. U kunt zelf wel invullen wat voor praktijken zich daar hebben afgespeeld...hahahha :)

Naast een gezellig drankje en dansje heeft het eiland dus die geweldige golven. Om eerlijk te zijn was ik enigszins bang voor al dat geweld en al die goede surfers om mij heen. Maar dat moet je je dan maar overheen zetten en eenmaal in het water voelde ik me helemaal thuis op die plank. De eerste 5 runs kon ik meteen pakken en zelfs een paar keer staan, wat de filipino's geweldig vonden die ons de kneepjes van het vak leerden. Dit word een peuleschilletje dachten we, maar er is een reden dat de meeste surfers een goddelijk lichaam hebben. Dat is UITHOUDINGSVERMOGEN, goeie genade wat een zware sport. Niettemin na een nachtje doorhalen. Ben nu dan ook een echte Arnold qua bouw, hahaha!

Om mijn pleidooi voor de Filipijnen af te maken. Dit eiland is één van de weinige plekken waar ik graag zou willen terugkomen. Het heeft me helemaal meegezogen naar een relaxte sfeer, die ik eerlijk gezegd nog niet eerder had meegemaakt op deze trip. Normaliter wil ik meer en nieuwe dingen/landen verkennen, maar voor 'Cloud Nine' maak ik dus een uitzondering. Ik daag de eerste de beste surfliefhebber uit om dit met mij aan te gaan :P.

Na een omweg via Cebu zijn we voor de laatste keer geland in KL. Ik heb inmiddels onze Nederlandse maat Dimitri gedag gezegd. Nogmaals bedankt vrind...het waren gouwe tijden hier. Vanavond hebben we ons laatste avondmaal alvorens ik morgenvroeg via Sri Lanka naar Kenia vlieg. U hoort het goed....de reis wordt vervolgd in Oost-Afrika.

Na alle perikelen rondom Nepal, heb ik besloten om Sri Lanka en Nepal even uit mijn reisplan te verwijderen en een nieuwe bestemming te zoeken. Een lang gewenste droom gaat hiermee in vervulling. Het spotten van wildlife en het verkennen van het savanne-achtige landschap aldaar trokken mij eenvoudig over de streep. Zoals het er nu voorstaat wordt Kenia, Oeganda, Rwanda en Tanzania aangedaan. Maar zoals wel vaker staat niets vast en is alles mogelijk.

Ik ga er uit met nog een klein verhaaltje over scam city KL. Een dag of twee geleden zaten we in een taxi, waarbij de taxi chauffeur een gloednieuwe samsung galaxy s5 wilde verkopen. Het toeval wil dat mijn telefoon naar zijn grootje is, dus ik had hier wel oren naar. Vaag verhaal over een klant die hem per ongeluk had laten liggen....etc! Voor 60 pegels was ik de 'nieuwe eigenaar' van een echte 'knock-off' (neppe) samsung galaxy s5! Letterlijk dus te mooi om waar te zijn, maar het leuke feit wil dat met het extra aanschaffen van een sd-card de telefoon het gewoon naar behoren doet. Zelfs de camera is nog wel degelijk. Het is natuurlijk wachten op de eerste gekkigheid...maar voor nu kan ik me ermee behelpen. Bottom Line van dit verhaal is dat veel in Zuid-Oost Azië nagemaakt of nep is....inclusief de vrouwen (ladyboys), kleding, telefoons, auto's etc...! Dat is mijn belangrijkste levensles die ik meeneem vanuit hier.

Zie jullie in Africa.....grrrrommm ;)

  • 31 Mei 2015 - 18:13

    Milou:

    Hee Markie!

    Super tof verhaal weer! Oh ik ben toch wel zo jaloers dat je naar Afrika gaat!!! Op naar de big five!
    Je gaat het er vast fantastisch hebben!! Sla vooral de victoria falls niet over, heb ik fantastische verhalen over gehoord !

    Heel veel plezier !

    Liefs Mi

  • 31 Mei 2015 - 20:14

    Sylvia:

    Hey Mark,

    Wat een leuk verhaal weer!
    En wat een verrassende wending, Afrika!
    Geniet er van en op naar de Big Five!!

    Liefs Syl

  • 01 Juni 2015 - 21:41

    Bernhard:

    Joh,wat een omme zwaai in je reis schema , Mark. Maar als je neus die kant op wijst dan moet je gaan, maar hoop wel dat ie in Afrika wat meer naar het oosten gaat wijzen. In elk geval het ga je goed en blijf schrijven he, Lezen wij wel
    Een groet van deze zijde,
    Bernhard

  • 01 Juni 2015 - 23:34

    Mark Jonkers:

    Bedankt voor de leuke reacties! Bernard: Uiteraard gaat ie naar het oosten wijzen! Het worden echt de safari landen, zoals Kenia, Tanzania, Malawi e.d.! Dus geen rariteiten in het westen :).

  • 02 Juni 2015 - 01:57

    Rosalie:

    Wat een leuk verslag weer!
    Life is what happens while you're making other plans....
    En ik dacht nog wel dat we elkaar misschien in Australië zouden kunnen gaan treffen...
    Je was al zover deze kant op ;).
    Maar wat super gaaf dat je naar Uganda gaat natuurlijk!
    Doe Kampala de groetjes en liefs!
    Voor tips weet je me te bereiken, maar alvast 1 tip: Gorilla's!!! Heel gaaf!

    Goede reis en heel veel plezier in Oost Afrika!

    Liefs, Rosalie

  • 07 Juni 2015 - 14:33

    Gerard:

    Hoi Mark ,

    Lees net je verslag over de Filipijnen , mooi verhaal mooie eilanden .

    Veel plezier op je reis naar en in Afrika .

    groeten Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 19 Juli 2009
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 120315

Voorgaande reizen:

01 Januari 2011 - 01 Januari 2022

Kleine reizen

05 September 2018 - 04 Maart 2019

Going More South

02 November 2014 - 15 Augustus 2015

South-East Asia and Africa

24 Augustus 2013 - 15 September 2013

Island Hopping Greece

14 September 2012 - 10 Oktober 2012

Roadtrip Europe

04 November 2011 - 09 Maart 2012

United States and Central America

19 Augustus 2010 - 04 September 2010

Benvenuti in Italia

25 Augustus 2009 - 31 Juli 2010

León Espana

Landen bezocht: